1# TIPS KESIHATAN

Assalamualaikum .. korang sihat? Pagi-pagi takde klaz bukak majalah lama terbaca lah satu  infomasi yang zira nak kongsi pada korang semua tentang permakanan yang baik hanya dari barangan yang selalu digunakan untuk memasak dan dari sumber sekitar kawasan rumah kita. Yang mana dah tau kita tambahkan lagi pengetahuan yang mana tak tahu meh dok diam-diam depan lppy baca apa cik zira nak bagithu tu..  

    Buah Naga atau 'Dragonfruit'

Buah ini sangat kaya dengan zat vitamin dan mineral, ia baik untuk penghadaman dan peredaran darah dalam badan kite. Yang paling bestnya buah naga ni berupaya mengurangkan tekanan emosi dan juga meneutralkan toksin dalam darah J kalau korang ni selalu sibuk dengan kerja, facebook, stdy ape kata amek sedikit masa untuk merasa buah naga ni untuk kurangkan stres korang tu k..

Durian Belanda

kedua, durian belanda pulak disebalik rase yang manis sedap-sedap tu khasiatnya dapat memberi kesan antitumor atau kanser yang kuat dan terbukti secara perubatan dapat menyembuhkan segala jenis kanser. Ia juga berfungsi untuk menurunkan darah tinggi, merawat kemurungan dan dapat menormalkan sistem saraf yang kurang baik..

Daun Kari

Ha! ni mesti korang tau kn. Kalau tak tau daun kari ni ape memang mesti time sekolah kecik-kecik cikgu ajar korang main-main kn? Hehe.. daun kari tu macam dekat gambar atas tu, dah tau kn.. oky bagusnya pulak daun kari ni ia boleh dijadikan tonik herba untuk menguatkan perut dan meningkatkan keupayaan serta mengatasi masalah penghadaman dan bagi mengatasi masalah sembelit. Cirit-birit dan bawasir bolehlah buat jus daun kari campur dengan madu insyaallah berkesan..

Lengkuas

terakhir ialah lengkuas, apew bagusnya lengkuas? takkan tak tw lengkuas tu apew, mesti ade dekat dapur korang punyalahkan. kalau tade or tak tau g pasar tanye pastu beli ea.. lengkuas ni dapat menambah selera makan (bagi yang takde selera lah kowt), membersihkan darah, mencairkan kahak dan merangsang otak kite J

#harap infomasi ni dapat membantu korang yang mempunyai masalah sedemikian.. lain kali zira kongsi tips pasal lain pulak k..
assalamualaikum
much love, 
jage diri dan kesihatan korang k !

No comments:

Post a Comment